Co to jest brief, czyli jak zacząć współpracę z agencją

Brief to słowo, które często będzie pojawiało się w momencie, gdy firma zechce podjąć współpracę z agencją reklamową. W zasadzie brief to dokument, który zawiera najistotniejsze informacje o firmie, jej dotychczasowych działaniach oraz celach, które chce osiągnąć dzięki współpracy z daną agencją. Dzięki takiemu briefowi możliwe jest stworzenie profesjonalnej kampanii, która odpowie na wszystkie potrzeby klienta i z której ten klient będzie zadowolony. Dlatego nie należy się dziwić, że w każdej agencji reklamowej na początku współpracy firma zostanie poproszona, albo o przygotowanie briefu, albo o udzielenie odpowiedzi na podstawie, których zostanie przygotowany brief. Dokładnie jak będzie przebiegał proces przygotowania strategii marketingowej dla działań w internecie można dowiedzieć się za pośrednictwem strony internetowej brandbay.pl.

Przygotowanie briefu może okazać się zadaniem czasochłonnym, bywa bowiem, że agencje proszą o bardzo szczegółowe informacje, ma to ogromne znaczenie i stanowi drogę do osiągnięcia sukcesu. Błędem jest zakładanie, że w momencie podpisania umowy agencja zajmie się wszystkim w zastępstwie firmy, owszem z czasem agencja coraz lepiej pozna zarówno klienta, jak i branżę, w której działa klient i będzie mogła z dużo większą samodzielnością prowadzić określone działania, nim jednak agencja pozna klienta i jego rynek, i nim klient zyska takie zaufanie do agencji, aby powierzyć jej niemal samodzielne prowadzenie kampanii, musi minąć pewien czas, czas w którym współpraca będzie układała się pomyślnie, bez przeszkód i niepowodzeń, a aby było to możliwe konieczne będzie przygotowanie przez firmę – klienta briefu, który przedstawi całą sytuację firmy, agencji, która ma się zająć marketingiem i reklamą. W briefie przygotowywanym przez klienta powinny znaleźć się informacje dotyczące samej firmy i jej wizerunku oraz jej pozycji na rynku, następie powinien zostać przedstawiony produkt lub usługa z dokładnym opisem i wyszczególnieniem cech, które odróżniają go od innych dostępnych na rynku lub cech, które firma chciałaby szczególnie podkreślać, w briefie powinny znaleźć się także analiza konkurencji.

W odpowiedzi na taki brief agencje przygotowują ofertę, która bierze pod uwagę wszystkie określone wcześniej cechy, często taka oferta może także przybrać formę briefu. W takim przygotowanym przez agencję briefie znajdą się proponowane formy i kanały dotarcia do odbiorców, znajdzie się precyzyjne określenie grupy docelowej, będą tamy nakreślone cele, które powinna osiągnąć agencja. Będą w nim zawarte także konkretne wskazówki wykonawcze oraz zostaną określone pożądane reakcje konsumentów, jakie powinny wystąpić po zrealizowaniu kampanii reklamowej czy marketingowej. W takim briefie będzie także mowa o budżecie oraz formach mierzenia skuteczności realizacji danej kampanii. Tego typu brief stanowi w istocie wyznacznik dalszych działań agencji oraz celów, które musi ona osiągnąć, o ile klient zaakceptuje taki brief, jeśli zostanie on odrzucony, agencja powinna zaprezentować jego ulepszoną formę.